Amb perspectiva història, ens adonem que el propòsit de Joaquima es va centrar en una triple direcció:
- L’educació
- La salut
- L’atenció a les persones més desvalgudes
Aquests tres eixos són els motors que inspiren la creació d’escoles, l’impuls dels hospitals i la gestió de les cases de caritat de Barcelona i Vic.
Podem ben dir que són els eixos fonamentals del treball per a una societat del BENESTAR, que avui encara no hem resolt i que, en el moment en què va viure Joaquima, eren sectors desatesos i oblidats en un societat de contrastos socials molt forts. Les dades d’escolarització de les noies, per exemple era ridícul.
«Cap a finals del segle XVIII el balanç en el progrés de l’ensenyament de les nenes a Catalunya en general i en particular en els corregiments de Girona i Vic seguia essent decebedor, malgrat alguns avenços que s’han anat apuntant. Segons dades del 1797 a Catalunya hi havia 585 escoles de nens i 113 de nenes, a les quals, però, en proporció hi acudien menys nenes que no pas nens, ja que si de nois es comptabilitzaren 24.670 alumnes, de nenes només n’hi havia 3.967.»
(Extret de: Miquel Puig, «L’ensenyament de les nenes al segle XIII als corregiments de Girona i Vic: entre la caritat i l’ensenyament popular», Annals del Patronat d’Estudis Històrics d’Olot i comarca, núm. 21, 2010.)
Actualment (amb dades de 2019), Catalunya té 5.441 centres educatius i un total d’1.103.123 alumnes.
![](https://200vedruna.cat/content/uploads/2024/01/Grafic-Alfabetitzacio-300x148.jpg)
La “fórmula” de Joaquima per obrir escoles va ser, en els seus inicis, la de crear petites comunitats de germanes, que vivien del seu treball, per iniciar el servei d’educació i salut. Sovint van ser cridades pels ajuntaments, que no tenien recursos educatius i sanitaris. En la majoria de fundacions de la seva època, “escola” i “hospital” eren les dues cares d’un mateixa moneda.